top of page

מדריך לשוקי חג המולד בוינה

מדי שנה, אי שם לקראת אמצע נובמבר, וינה עוברת מהפך קסום. הפיגומים מסתלקים להם, עבודות הרחוב שוכחות, האורות מנצנצים בעליצות בעלטה המוקדמת ואוויר החורף הצח מתמלא אט אט ניחוחות קינמון וערמונים קלויים בין בקתות עץ מקושטות שכמו נלקחו מאחד מסיפורי האחים גרים. כל הסימנים מעידים כי שוב הגיע הזמן הזה בשנה - תקופת חג המולד, ואם יש דבר אחד שבאמת מגדיר את רוח העונה כאן, אלו שוקי חג המולד שובי הלב של וינה. 


שוק חג המולד בכיכר בית העירייה בוינה
שוק חג המולד בכיכר בית העירייה בוינה

 

אז נכון, כפי שהשנים האחרונות מעידות, לא תמיד יהיה כאן שלג כדי להשלים את התמונה (אל דאגה, עדיין יהיה קררר….) אבל לצד יופיה ההיסטורי והתפאורה הקלאסית שלה, וינה משקיעה מאמצים לא קטנים בהפיכת תקופת האדוונט - השבועות שקודמים לחג עצמו ב-24 בדצמבר, לאטרקציה ייחודית, קסומה, טעימה ובעיקר - פוטוגנית. 


כ 15 שוקי חג מולד נפתחים ברחבי וינה בכל שנה (לפעמים יותר ולפעמים פחות) ולטעמי, יפים ככל שיהיו, הם עלולים להיות די דומים אחד לשני, כך שקל לקבל את הרושם כי מדובר באותה גברת בשינוי אדרת (אם כי במקרה זה אין לזלזל באדרת).  מסיבה זאת, אספתי עבורכם חמישה מהשווקים שלדעתי אסור לפספס, שווקים עם תכונה ייחודית, סיפור, מיקום או אווירה יוצאת דופן. תיהנו ו-  Frohe Weihnachten (בגרמנית: חג מולד שמח!)


 

1.שוק בית העירייה Rathausplatz


מיקום: Rathausplatz, 1010 Wien

למידע נוסף: אתר


כן, כמובן שאני יודע שזה השוק המרכזי ובהתאם גם התיירותי של וינה. מצד שני, הוא נבחר מידי שנה לאחד משוקי חג המולד היפים בעולם, וזה לא דבר פעוט. לא חייבים לבלות בו יותר מידי זמן, אבל רק בשביל המחזה המרשים שווה לקפוץ לבקר בו. בכיכר רחבה, מסביב לעץ חג המולד הרשמי (והעצום) של העיר וינה, שנתרם מידי שנה על ידי מדינה פדרלית אחרת, פזורות עשרות בקתות עץ כשמעליהן מתנוסס בית העירייה המרשים בסגנון ניאו גותי, שנראה כמו ארמון מהאגדות. תוסיפו לכך בית שלם מבצק זנגוויל סטייל עמי ותמי, מתחם החלקה על הקרח, עץ לבבות אדומים, דמויות חיות זוהרות ומיניאטורות שמשחזרות את לידת ישו ותקבלו שוק חג מולד שגם אם לא מרגיש אינטימי, לפחות בשביל התמונה - בהחלט מחייב ביקור. 


בית העירייה של וינה בלילה
בית העירייה של וינה בלילה

בית העירייה זוהר בחשכה



2.שוק חג המולד ״העתיק״ בכיכר פריונג Freyung 


מיקום: Freyung, 1010 Wien

למידע נוסף: אתר


למרות שנדמה שמדובר במסורת של מאות שנים, שוק חג המולד הראשון של וינה נפתח למעשה בשנת 1772 בכיכר עתיקה בשם פריונג, מקום בו נערכים עד היום שוקי איכרים צנועים מידי סוף שבוע. המסורת, המיקום המרכזי והתפאורה הרומנטית והאינטימיות שלו, הופכים את שוק חג המולד ה״עתיק״ בפריונג לתחנה שלא כדאי לוותר עליה. 



שוק חג המולד העתיק בכיכר פריונג
שוק חג המולד העתיק בכיכר פריונג

השוק העתיק בפריונג עם תפאורה מושלגת


3.שוק הסמטאות ב-שפיטלברג Spittelberg


מיקום: Spittelberggasse, 1070 Wien

למידע נוסף: אתר


רוב שוקי חג המולד נערכים במקומות פתוחים - בכיכרות, או בחצרות, ליתר דיוק. ולכן שוק שפיטלברג כל כך יוצא דופן. להבדיל מעוד ״שוק פתוח״, שוק חג המולד בשפיטלברג, מתפזר על פני כמה סמטאות צרות וקסומות ברובע 7, ממש מאחורי רובע המוזיאונים MQ. מדובר בשוק עם אווירה צעירה, תוססת יותר, שנראה ומרגיש אחרת משאר השווקים, כיאה לסוהו של וינה.


שוק חג המולד שפיטלברג בלילה
שוק חג המולד בשפיטלברג

אוכלוסייה צעירה ואווירה תוססת בשוק הסמטאות בשפיטלברג


4.שוק חג המולד מול כנסיית קארל הקדוש Karlskirche


מיקום: Karlsplatz, 1040 Wien

למידע נוסף: אתר


את היצע הדוכנים של שוקי חג המולד אפשר לחלק לשתי קטגוריות - אוכל ושתייה ומלאכת יד. ברוב שוקי חג המולד, קל לזהות דוכנים שמשתכפלים להם באורח פלא. בקלות תמצאו כמעט בכל שוק בראטוורסט (נקניקייה על הגריל), לנגוש פריך עם שום וגבינה, מרק בשר בלחם, או קייזרשמארן מתקתק (קרעי פנקייקים עסיסיים בריבה) אך אם אתם מחפשים מתנות או מזכרות - השוק עבורכם הוא ללא ספק שוק האומנים מול כנסיית קארל הקדוש המרשימה עם פוקוס על אומנות ומלאכת יד, קרמיקות, תכשיטים, טקסטיל ועוד. 



5.שוק חג המולד בקמפוס האוניברסיטה הישן AKH


מיקום: Alserstraße/Spitalgasse, Hof 1, 1090 Wien

למידע נוסף: אתר


בוינה כולם פוקדים את השווקים - מקומיים, תיירים, צעירים, מבוגרים, משפחות, זוגות, יחידים וקבוצות, וגם במהלך שיטוט בשוק בית העירייה - הגדול, המרכזי והתיירותי מכולם, אתם עלולים להיתקל באיזה וינאי שהלך לאיבוד…אבל אם בכל זאת אתם מחפשים שוק שמתאפיין בקהל יותר מקומי - שיש בו, איך נאמר, משהו אותנטי, אני ממליץ על שוק חג המולד בקמפוס האוניברסיטה הישן ברובע התשיעי. מדובר בשוק חג מולד שנראה כמו יריד של פעם מאיזו גלויה, עם מתקני שעשועים, בקתות סקי חמימות ובעיקר קהל שמורכב ממשפחות וינאיות וסטודנטים מקומיים שמגיעים אליו אחרי הלימודים או העבודה כדי לקשקש ולשתות יין חם מהביל ומתקתק. 


שוק חג המולד בקמפוס ביום מושלג
שוק חג המולד בקמפוס

שוק הקמפוס הישן בגישה כפרית


 

זהו, אני מקווה שאתם לבושים היטב, עטופים במעיל, כובע צמר וגרביים עבים, ורק בשביל להוסיף עוד קצת אבקת סוכר לפוסט, ואם במקרה עוד לא קיבלתם חשק להגיע לוינה בתקופה הזאת, אני רוצה לחתום בכמה תמונות שצילמתי....


נתראה בסיורים,


תום.





Commentaires


bottom of page