top of page

10 המלצות לביקור בוינה - חלק א׳

האטרקציות הכי שוות שישדרגו עבורכם את החווייה הוינאית


פסל של נימפה וברקע ארמון שנברון
גני ארמון שנברון

וינה היא עיר מרתקת, יפהפייה ועשירה - עיר שיודעת להעניק לנו תחושה חמימה, נינוחה ואלגנטית שלא תמיד קל למצוא במקומות אחרים. כבירה אימפריאלית לשעבר והעיר עם איכות החיים הגבוהה בעולם, היא מלאה באטרקציות, מוזיאונים, מסעדות, בתי קפה, גנים וטבע.

אם בעבר היינו נוהגים להקדיש שבוע שלם ליעד חדש ולוקחים את הזמן, היום הקצב כבר הרבה יותר מהיר ולעיתים כל מה שנשאר לנו אלו 48 או 72 שעות להכיר מקום חדש ולגלות את המיטב שבו. אז לאלו שמבקרים בה בפעם הראשונה (כמה אני מקנא בכם) וגם לאלו שהוקסמו ובאים לביקור נוסף - אספתי כמה המלצות שיעזרו לכם לתכנן את הביקור ולמלא את השהות הקצרה בוינה בתוכן מעניין, טעים וחווייתי. תיהנו!



קישורים מהירים



להצטרף לסיור היכרות בעיר העתיקה 

כל מי שביקר בעיר זרה יודע שיש הבדל משמעותי בין להסתובב בה ולחלוף על פני בניינים (יפים ככל שיהיו) ובין לגלות אותה דרך הסיפורים, הסמטאות החבויות, הדמויות הצבעוניות, מטעמיה ועברה העשיר.

סיורים הם סיפורים נודדים, הם מייצרים חוויה ומחברים אותנו אל מקום חדש ותוך כדי כך מעוררים בנו סקרנות, פותחים את התיאבון, לפעמים אפילו גורמים לנו להתאהב ולרצות לשוב רק בשביל אותה תחושה מיוחדת שקיבלנו. בין אם מדובר בסיור היכרות ביום הראשון בעיר עם מיטב העיר העתיקה והמלצות וטיפים להמשך או סיורים בנושאים מגוונים וברובעים אחרים - הרחק מאזורי התיירות המרכזיים, אין ספק שזאת הדרך הטובה והחווייתית ביותר להכיר את וינה.


אני אשמח לפגוש אתכם בסיורים שלי, ואני בטוח שכמוני - גם אתם תיקסמו ממנה. 






לבקר בארמון שנברון והגנים

כבירת האימפריה האוסטרו הונגרית לשעבר, וינה עשירה בסמלים אימפריאליים שצצים מכל פינה. הארמונות המרשימים, הכרכרות, בתי הקפה האלגנטיים והתרבות המוזיקלית שלה מעניקים לנו רגעים של קסם שלעיתים חסרים כל כך בחיי היום היום.

הסמל הבלתי מעורער את אותה תקופה אימפריאלית והתכשיט שבכתר של שושלת הבסבורג הוא ארמון הקיץ של שושלת הקיסרים שנקרא שנברון (בגרמנית: המעיין היפה) שנמצא כ-4 ק״מ מחוץ לעיר העתיקה ומוקף בגני בארוק יפהפיים, מזרקות, פסלים ואטרקציות נוספות.


מלבד ביקור בחדרי הארמון המרהיבים בעקבות סיפוריהם וחייהם של פרנץ יוזף, סיסי, מאריה תרזיה ועוד בני שושלת הבסבורג (המסלול הקצר יספיק בדרך כלל) תוכלו לשוטט בחינם בגנים או לבקר בגן החיות העתיק באירופה, ליהנות ממופע שטרודל (וגם לטעום ממנו) או לשבת באחד מבתי הקפה שפזורים בין גינות הפרחים ולדמיין שחזרתם 150 שנה לאחור. 


ארמון שנברון והגנים
ארמון שנברון והגנים

לגלות את הצד האומנותי של וינה

וינה היא בירה תרבותית ואומנותית, וככזאת היא מארחת כמה מהמוזיאונים החשובים באירופה (בלוודר, אלברטינה, לאופולד, KHM) ובעיקר נחשבת לעירו של גוסטב קלימט - הילד הרע של עולם האומנות בוינה בתחילת המאה העשרים וחביבן של נשות החברה היהודית הגבוהה אותן הנציח כדיוות יפהפיות במשיכת מכחול. 


בנוסף לקלימט שאת ציוריו תוכלו למצוא במוזיאון הבלוודר Belvedere או לאופולד Leopold, וינה מארחת את האוסף הגדול בעולם של יצירות מאת אגון שילה, אוסקר קוקושקה וברויגל. מידע נוסף על הצד האומנותי של וינה והמוזיאונים השונים - תוכלו למצוא בפוסטים הבאים: 





הראשים של מסרשמידט במוזיאון בלוודר
הראשים של מסרשמידט במוזיאון בלוודר

לשבת בבית קפה וינאי מסורתי לשטרודל תפוחים ומלאנז׳

אחד הסמלים הגדולים ביותר בוינה הוא תרבות בתי הקפה שלה. בית הקפה הוינאי, כפי שטען צוויג בספרו העולם של אתמול, הוא לא רק בית קפה אלא גם מוסד דמוקרטי, מעין מועדון חברים, שבעבור כוס קפה אחת מאפשר לך להיכנס אליו, לשוחח, לכתוב, לשחק קלפים ובעיקר לקרוא עיתונים וכתבי עת מכל רחבי העולם. כך הפך מוסד קולינרי לצוהר לעולם עבור אנשי רוח ולזירה אינלקטואלית וספרותית שאירחה וטיפחה כמה מהמוחות הגדולים של וינה.


בעיר ישנם עשרות בתי קפה מסורתיים, עם שולחנות עגולים, כיסאות עץ, נברשות וויטרינת קינוחים מפתה. חלקם תיירותיים, חלקם פחות, אבל כמעט בכולם תוכלו לקבל את התרופה הוינאית למצוקות היום יום - קפה וינאי מסורתי בשם מלאנז׳ (מעין הפוך על בסיס מים) ושטרודל תפוחים עשיר עם הר של קצפת לצידו. 


מידע נוסף לגבי בתי הקפה המסורתיים של וינה תוכלו למצוא בפוסט הבא:




שטרודל תפוחים בקפה לנדטמן
שטרודל תפוחים בקפה לנדטמן

לאכול שניצל וינאי במסעדה מקומית

לצד האפפלשטרודל, המנה שהכי מזוהה עם המטבח הוינאי המקומי היא השניצל, ולמרות שהפך כבר בן בית באופן מילולי בישראל עם שלל גרסאות ופרשנויות מקומיות שלפעמים עולות על המקור (אין על השניצל של אימא וגם זה של קפה נואר לא רע) השניצל הוינאי מציע חוויה שהיא לא רק קולינרית, אלא גם חלק מחוויית הביקור בעיר.


השניצל הוינאי מגיע בשלל גרסאות ועשוי מנתחים וסוגי בשר שונים, לרבות גרסאות צמחוניות וטבעוניות, אבל כשאנחנו מדברים על שניצל וינאי מקורי - Original Wiener Schnitzel, אנחנו מתכוונים לשניצל שנעשה מבשר עגל בלבד (בגרמנית: Kalb). שאר הגרסאות הן תולדה של נסיבות היסטוריות, מחסור והעדפות תזונתיות ומוסריות, ולמרות שחלקן שומר על הצורה ואף נושא את השם - ״שניצל״, לא מדובר במקרים אלו במנה הוינאית הקלאסית. אבל היות ואיננו טהרנים, אלא רק רוצים ליהנות מהמאכל האיקוני ובתפאורה המתאימה, אני מזמין אתכם להציץ בפוסט הבא על מסעדות שניצל וינאי בוינה. 



שניצל וינאי בפיגלמולר
שניצל וינאי בפיגלמולר

ליהנות מקונצרט מוזיקלי בוינה

לוינה יש היסטוריה מוזיקלית עשירה. למעשה, מלחינים רבים מרחבי אירופה עלו אליה במהלך המאות האחרונות כדי לפרוץ, להצליח ובעיקר לנגן בפני קהלים חדשים ומתוחכמים יותר. לצד איקונות מוזיקליות כמו מוצארט ובטהובן, אפשר למצוא גם את ויואלדי, היידן, שוברט, ברהמס, מהלר ועוד ועוד.


לכן אין זה פלא שוינה נחשבת לבירת המוזיקה הקלאסית והיא מנסה להצדיק את התואר הזה באמצעות מבחר גדול של קונצרטים בהיכלים ואולמות שונים ברחבי העיר - מהאולם המוזהב של המוזיק פריין, דרך בית האופרה המפורסם שלה או הכנסיות השונות.


בין אם אתם חובבי מוזיקה קלאסית או רק רוצים לתבל את הביקור בפס קול מקומי, בפוסט הבא תוכלו למצוא מידע נוסף לגבי קונצרטים בוינה. 



קונצרט באולם הקוצנרטהאוס
קונצרט באולם הקוצנרטהאוס

לבקר באירועים ופסטיבלים בוינה

למרות הרוגע והנינוחות שלה, וינה לעולם לא נחה באמת. במהלך השנה היא מארחת עשרות פסטיבלים בחלקים שונים ברחבי העיר - ממוזיקה, מחול, ועד קולינריה או שווקים שונים כמו שוק הפסחא או שוקי חג המולד.


טרם הביקור, שווה לבדוק בפוסט הבא: אירועים ופסטיבלים בוינה - 2024, אם במקרה נפלתם על אירוע מיוחד. 



פסטיבל קולינרי בכיכר אם הוף
פסטיבל קולינרי בכיכר אם הוף

לעשות סיבוב קניות במאריה הילפרשטרסה

בדומה לערים אחרות ברחבי אירופה, גם לוינה יש שדרת קניות אלגנטית שנקראת מאריה הילפרשטראסה Mariahilferstraße או כמו שהמקומיים קוראים לה - Mahü שמחברת את העיר העתיקה עם תחנת הרכבת Westbahnhof בקצהה המרוחק יותר.

מדובר בשדרה רחבה, יפה, עם עצים לאורכה והמון המון חנויות ומותגים בינלאומיים שפתוחים כל יום למעט יום ראשון.


בנוסף, בעוד אתם מתהלכים לכם על המאריה הילפרשטרסה וצדים אחר מבצעים, תוכלו לנוח כמה דקות מעמל הקניות במבחר מעדניות, בתי קפה וקונדיטוריות מעניינות שנמצאות לאורכו.


טיפ כאן ממני: שווה לפעמים לסטות מעט מהרחוב הראשי לכיוון הרחובות הצדדים כמו Neubaugasse, שם תוכלו למצוא את הסוהו הוינאי עם חנויות בוטיק, עיצוב, בתי קפה אלטרנטיביים ועוד. 



קונדיטוריה צרפתית ברחוב הקניות מאריה הילפרשטרסה
קונדיטוריה צרפתית ברחוב הקניות מאריה הילפרשטרסה

לשתות יין מקומי על הגבעות של וינה

אם במקרה אתם מבקרים בוינה בין אפריל לסוף אוקטובר במהלך סוף השבוע (שישי עד ראשון) מאוד מומלץ לקחת תחבורה ציבורית ולעלות לגבעות של וינה ברובע ה19 - למקום שנקרא קהלנברג Kahlenberg (שימו בגוגל מפות, הוא כבר יראה לכם את הדרך).


מלבד תצפית מרהיבה על וינה והדנובה מלמעלה, תוכלו להמשיך משם לדרך היין הוינאית, שעוברת באזור הפסטורלי שנראה כמו פרובנס הקטנה, ובו תוכלו לשוטט דרך כרמים, ובקתות עץ קטנות שנקראות בושנשק שמציעות יין מקומי תוצרת עצמית.


מידע נוסף על אזורי היין של וינה וסוגי היין השונים תוכלו למצוא כאן בפוסט קהלנברג ודרך היין הוינאית



בושנשנק על דרך היין הוינאית
בושנשנק על דרך היין הוינאית

לבקר בנשמארקט - השוק המרכזי של וינה

הנשמארקט Naschmarkt הוא השוק המרכזי של וינה, ובדומה לשווקים אחרים ברחבי אירופה, גם הוא הפך עם השנים לזירה גסטרונומית שוקקת שמושכת מקומיים ואורחים כאחד באמצעות מסעדות מגוונות, בתי קפה עם קונספט וארכיטקטורה בסגנון אר נובו שמקיפות את השוק.

כל אלו הם סיבות מעולות לזלוג מגבולות השוק עצמו, ולהכיר אזור שהוא מיקס של טעמים, ניחוחות, ארכיטקטורה, ומציאות קטנות. 


מומלץ במיוחד לבקר ביום שבת, אז נפתח במתחם שוק הפשפשים הגדול של וינה Flohmarkt שמארח עשרות דוכנים מאולתרים שמוכרים עתיקות, חפצים אקזוטיים לבוש ושאר מיני פיצ׳פקעאס. השוק נפתח החל משעות הבוקר.


מידע נוסף על הנאשמרקט ובעיקר על האזור שסביבו תוכלו למצוא בפוסט הבא: מדריך לאזור הנשמרקט - השוק העירוני



השוק העירוני נשמרקט
השוק העירוני נשמרקט


אם יש לכם שאלות או הערות, אני כמובן אשמח לשמוע. אני בטוח שתיהנו מוינה מצפה לראות אתכם בוינה - בסיורים שלי.







Comments


bottom of page