top of page

מוזיאון בלוודר: מדריך ליצירות נבחרות



הקדמה: מוזיאון בלוודר - יצירת מופת בארוקית

מוזיאון בלוודר (באיטלקית: ״נוף או מראה יפה״) הוא לא רק אחד מהמוזיאונים המרשימים ביותר באירופה, אלא גם מבנה היסטורי עם רקע עשיר ומרתק. הארמון, שנבנה במאה ה-18 עבור הנסיך אויגן מסאבוי, מציג את מיטב האדריכלות הבארוקית ומהווה כיום את הגלריה הלאומית של אוסטריה. מתחם הארמון מורכב משני חלקים: בלוודר עליון (הגלריה הלאומית המרכזית) ובלוודר תחתון המשמש לאירוח תערוכות זמניות. בין שני המבנים משתרעים גנים בוטניים מסוגננים ופסלים קלאסיים שמציגים דמויות מיתולוגיות. 


למה כדאי לבקר בבלוודר העליון? מלבד יופיו הארכיטקטוני, המוזיאון מכיל אוסף עצום ומגוון של אמנות אירופאית, כולל האוסף הגדול ביותר בעולם של יצירות גוסטב קלימט. זהו מקום מושלם להתרשם מהתרבות וההיסטוריה האוסטרית דרך יצירות אמנות מגוונות ומרתקות, וכבונוס קטן עבור הקיץ הלוהט - הוא אחד מהמוזיאונים המעטים שזוכים למיזוג אוויר, לא דבר מובן מאליו בעיר כמו וינה. 




10 יצירות נבחרות במוזיאון בלוודר


1. הנשיקה של קלימט

היצירה המפורסמת ביותר של גוסטב קלימט, "הנשיקה", היא ללא ספק גולת הכותרת של המוזיאון ואחד השיאים של ״התקופה המוזהבת״ של הצייר הוינאי המדופלם לצד ״האישה בזהב״ שנדדה מאז לניו יורק (ממליץ מאוד לקרוא את הספר האישה בזהב של אן מארי אוקונר או לצפות בסרט הנפלא עם הלן מירן אודות הפרשה שטלטלה את עולם האמנות בוינה בתחילת שנות האלפיים).  הציור מתאר זוג אוהבים ברגע של אינטימיות ורגש, כשהם מוקפים בתבניות זהב ודפוסים עשירים ופרחוניים. זהו ביטוי עז לרומנטיקה וליופי אנושי, אך גם לצדדים האפלים של התשוקה.



 2. ציורי הטבע של קלימט

מול ״הנשיקה״ תמצאו את רוב ההתרחשות האנושית במוזיאון בלוודר. התגודדויות, סלפיז וצילומים רבים של קהל שרוצה להנציח את עצמו עם אחד מהציורים הידועים בעולם. אך מלבד "הנשיקה", בלוודר מציג גם את ציורי הנוף המוצלחים של קלימט (החביבים עלי אישית יותר), כמו אלה המתארים את אגם אטר. היצירות הללו מתאפיינות בצבעים חיים ובטכניקה ייחודית, ומשקפות את חיבורו העמוק של קלימט לטבע. הפורמט המרובע שחותר תחת ציורי הנוף הקלאסיים ומצמצם את המבט, מתעל את הציורים לחיבור חזק יותר עם הטבע, מה שמוביל אותנו ליצירה הבאה…



3. הספירלה של הונדרטוואסר

לצד קלימט ושילה, פרידנסרייך הונדרטוואסר הוא האמן הוינאי האהוב עלי. הצייר והארכיטקט הוינאי יהודי היה דמות אקסצנטרית שבמידה רבה הקדימה את זמנה. האיש שטען ש״הקו הישר הוא מהשטן״ או ש״רצפה עקומה היא מלודיה לרגליים״ הטיב לבטא את תפיסותיו ביצירות הגראפיות והארכיטקטוניות שלו. הספירלה" של פרידנסרייך הונדרטוואסר היא יצירה עוצמתית ומשחקית המשלבת צבעים ותבניות במערבולת מרתקת. הספירלה, לטענת הונדרטוואסר היא אחד עם הטבע. היא צורה וגטטיבית, צומחת וגדלה, שמתפתחת ולא עומדת במקום, כפי שאמנות צריכה להיות. הונדרטוואסר, שנודע בזכות השימוש הייחודי שלו בצבע ובצורות אורגניות, מציג כאן באמצעות הספירלה את חזונו היצירתי והאקולוגי.




4. נפוליאון למרגלות הר סנט ברנרד של ז׳אק לואי דויד

הציור "נפוליאון למרגלות הר סנט ברנרד" של ז׳אק לואי דויד מציג את נפוליאון על סוס, חוצה את הרי האלפים בשלג בדרכו לכבוש את צפון איטליה. זוהי יצירה היסטורית בעלת עוצמה הגובלת בפרופגנדה, המציגה את הדמות ההיסטורית החשובה הזו ברגע מכריע. חדות העין מביניכן תשמנה לב שעל הסלעים לרגליו חרוטים לצד שמו של בונפרט, גם שמות מנהיגים ומצביאים היסטוריים נוספים, מעין אילנות גבוהים עבור נפוליאון, שעשו את אותו מהלך - קארל הגדול וחניבעל. 



5. הראשים ״המשוגעים״ של מסרשמידט

אוסף הראשים המשוגעים של הפסל האוסטרי פרנץ קסאפר מסרשמידט הוא אחד מהאוספים המרתקים ביותר בבלוודר. הפסלים המציגים הבעות פנים מעוותות ומלאות הבעה שנדמות אולי כשיגעון אך למעשה מהוות תרגיל אמנותי ויצירתי של האמן. 





6. החדר של קארלו קרלונה: אמנות עכשווית תחת ציורי תקרה מפוארים

מצד ימין לכניסה, תוכלו להיכנס לחלל מרשים עם ציורי תקרה מרהיבים מאת הצייר האיטלקי קרלו קרלונה. הציורים האלו, המעטרים את התקרות בחדרים המרכזיים, מציגים סצנות מיתולוגיות ואלגוריות מלאות חיים וצבע. כיום מארח החלל מיצבים עכשוויים מתחלפים של אמנים בינלאומיים. חלקם מוצלחים למדי. 



7. הגנים הבוטניים מחוץ לארמון

הגנים הבוטניים של בלוודר הם מקום מושלם לטיול נעים. הגנים כוללים פרחים נדירים, עצים מטופחים ופסלים קלאסיים שמוסיפים לאווירה הפסטורלית. וחשוב לא פחות - הכניסה בחינם. 





8. גבר ואישה (״החיבוק״) של אגון שילה

אחד מהציורים המרגשים של אגון שילה, "החיבוק", מציג זוג במגע חושני ואינטימי. כגוף אחד, בלי עומס דקורטיבי ועם רקע פשוט שמדגיש את הפיזיות המעט מעיקה של הגופים. שילה, תלמידו של קלימט, מבטא ביצירה זו את היכולת שלו לתפוס רגעים של קרבה אנושית בצורה ייחודית ואקספרסיבית. 



9. אוסף הבידמאייר עם אמרלינג וואלדמולר

בין היצירות בבלוודר ניתן למצוא את אוסף הבידמאייר הכולל עבודות של אמנים כמו פרידריך פון אמרלינג ופרדיננד גיאורג וואלדמולר. ציורים אלה מתארים את חיי היום יום באוסטריה במאה ה- 19 וכוללים אירועי פולקלור ורגעים אינטימיים מחיי משפחות בורגניות תוך שימוש בריאליזם ובדיוק פרטים. המונח בידרמאייר מתייחס לתקופה בה הצנזורה האימתנית של החצר האוסטרית הובילה אמנים וסופרים להתכנסות ולעיסוק במוטיבים שאינם טעונים פוליטית. התוצאה החיובית במקרה של האוסף היא ציורים חינניים ומלאי קסם שמציעים הצצה לתקופת חיים אחרת. 



10. חדר הפאר עם ציורי התקרה והמרפסת

בחדר הפאר של בלוודר בקומת הבל-אטאז׳ (הקומה היפה) בין ציורי קלימט לאוסף ציורי הבארוק, תמצאו לצד נברשות מפוארות גם ציורי תקרה מרהיבים ואלגנטיים שחלקם אף מייצרים אשליות ארכיטקטוניות. בחלל המפואר עצמו נמצאת גם המרפסת המפורסמת שממנה הוכרזה ב1955 עצמאותה של אוסטריה. 



סיכום

ביקור במוזיאון בלוודר הוא חוויה תרבותית המשלבת בין אמנות היסטורית לאדריכלות בארוקית מופלאה. מיצירותיו האייקוניות של גוסטב קלימט ואגון שילה, דרך פסלים רבי הבעה, אמנות מודרנית ועד לגנים הבוטניים הפסטורליים, המקום מציע משהו לכל חובב וחובבת אמנות ותרבות. 


תיהנו!

Comments


bottom of page